do góry

Nadesłano z kraju

31 PAŹ 2005

Bardzo duży pożar statku w Stoczni Remontowej GRYFIA w Szczecinie

W dniu 29.10.2005r. około godz.11.00 na statku MYSTIC powstał pożar bardzo duży. Całkowita powierzchnia pożaru wyniosła 2759 m2. Statek znajdował się w suchym doku Stoczni Remontowej GRYFIA w Szczecinie i był w trakcie remontu. Statek chłodnia posiada cztery ładownie po trzy międzypokłady w każdej. Międzypokłady posiadają konstrukcję kratownic stalową z drewnianą podłogą w części lukowej oraz aluminiową podłogą w pozostałej części. Wszystkie ścianki, grodzie, stropy i burty posiadają izolację termiczną o grubości kilkudziesięciu centymetrów wykonaną z pianki poliuretanowej i wełny mineralnej osadzonych w kratownicach z drewna i obitych sklejką. Cała konstrukcja, a szczególnie izolacja bardzo utrudniały działania ratownicze gdyż pożar rozprzestrzeniał się bardzo szybko we wszystkich kierunkach w sposób ukryty w ścianach i stropach. Poruszanie się po ładowniach utrudniało bardzo duże zadymienie silnie toksycznymi produktami spalania pianki, powypalane podłogi, brak widoczności, uszkodzone częściowo zejściówki do ładowni. Spaleniu uległa instalacja elektryczna, freonowa, gaśnicza i pomiaru temperatury, magazynek bosmański w części dziobowej, wymienniki instalacji chłodniczej z wentylatorami, 9 międzypokładów w trzech ładowniach, aluminiowe gretingi, izolacja termiczna w ładowniach (chłodniach). W wyniku oddziaływania wysokiej temperatury odkształceniu uległy elementy konstrukcyjne statku. Podczas prowadzenia akcji gaśniczej doszło do wybuchu farb w magazynku znajdującym się nad ładownią nr1 w części dziobowej statku. Działania ratownicze polegały między innymi na wykonaniu przecinki pianki poliuretanowej izolującej poszycie wewnętrzne ładowni na całym obwodzie statku przy użyciu pił do cięcia betonu i stali oraz drewna w celu uniemożliwienia rozprzestrzeniania się pożaru na ładownię nr4, maszynownię i nadbudówkę. Wykonano kilka otworów w burtach statku w celu dotarcia do źródeł ognia i nieprzerwanie podawano prądy wody w celu chłodzenia konstrukcji statku oraz podawano prądy gaśnicze do ładowni co doprowadziło do lokalizacji pożaru i w konsekwencji do całkowitego ugaszenia o godz. 00.42. W działaniach ratowniczych uczestniczyły 33 zastępy straży pożarnej w tym statek pożarniczy. Wstępne straty oszacowano na 8 milionów zł. Przypuszczalną przyczyną pożaru było prowadzenie prac pożarowo niebezpiecznych.

szczegóły i więcej materiałów foto na stronie Komendy Miejskiej PSP w Szczecinie http://www.straz.szczecin.pl

wszystkie aktualności