Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych
Projekt „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” realizowany jest w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (PO IiŚ), oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu.
29 października 2015 r. projekt został umieszczony w Wykazie projektów zidentyfikowanych przez właściwą instytucję w ramach trybu pozakonkursowego PO IiŚ pod nr 2.1-7.
Wartość projektu to 141 181 000 PLN, z czego wkład Funduszu Spójności wynosi 120 003 850 PLN.
Przedmiotem projektu są:
– zakupy sprzętu w zakresie prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych (m. in.: pojazdy do ratownictwa wysokościowego z drabiną i podnośnikiem, pompy do substancji chemicznych, agregaty prądotwórcze);
– zakupy wyposażenia do realizacji procesu kształcenia w tym symulatorów i trenażerów odzwierciedlających środowisko pracy ratowników;
– wyposażenie szkół i ośrodków w sprzęt ratowniczo-gaśniczy do szkolenia w zakresie ratowania życia, zdrowia, mienia oraz usuwania skutków katastrof naturalnych, a także wywołanych działalnością człowieka;
– zadania związane z przygotowaniem i zarządzaniem projektem oraz działania informacyjno-promocyjne.
99,61% całkowitej wartości projektu przeznaczone jest na zakup sprzętu.
Realizacja projektu wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i osób przebywających na terenie Polski. Ponadto, projekt przyczyni się do poprawy jakości i skuteczności działań ratowniczych, co przełoży się bezpośrednio na zmniejszenie zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska naturalnego.
Projekt przyczyni się do realizacji Priorytetu Inwestycyjnego 5.2 oraz Osi priorytetowej II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, Działania 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska.
Beneficjentem projektu jest KG PSP. KW PSP są podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków kwalifikowanych, prowadzą postępowania przetargowe, występują o środki, dokonują płatności oraz odbierają zakupiony sprzęt.
Realizacja projektu została zaplanowana na lata 2016 – 2019.
18 grudnia 2015 r. podpisano pre-umowę.
W lipcu 2016 r. zostały zatwierdzone rozdzielniki sprzętu, a 10 sierpnia 2016 r. został powołany Zespół do przygotowania i realizacji projektu.
W sierpniu 2016 r. KW PSP wytypowały osoby do prac w Zespole, wskazały użytkowników końcowych sprzętu, wystąpiły z wnioskami o zapewnienie finansowania, a także opracowały projekty dokumentacji przetargowych.
28 września 2016 r., zgodnie z zapisami pre-umowy, dokumentacja aplikacyjna projektu została złożona w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
28 grudnia 2016 r. nadbyg. Leszek Suski – Komendant Główny PSP podpisał umowę o dofinansowanie.
Czytaj też: Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych”
W I kw. 2017 r. przygotowano, konsultowano dokumentację przetargową i wszczęto postępowania przetargowe.
W dniach 31 styczna – 2 lutego 2017 r. przeprowadzono warsztaty szkoleniowe w zakresie przedstawienia i omówienia zmian wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych 2016 oraz konsultacji dokumentacji przetargowych.
Pierwsze dostawy sprzętu rozpoczęły się w październiku 2017 r.
W 2017 roku dostarczono 5 szt. jednostek sprzętowych, w tym 3 samochody, tj.:
- 3 szt. samochodów z podnośnikiem hydraulicznym (SHD 40),
- 2 szt. kontenerów paliwowych (bez paliwa).
Wartość dostaw w 2017 r. wyniosła 7 625 016,00 PLN.
2 lipca 2018 r. zostały zatwierdzone zaktualizowane rozdzielniki sprzętu (planowany zakup 227 szt. jednostek sprzętowych, tj. o 6 szt. więcej w porównaniu do pierwotnego rozdzielnika).
26 września 2018 r. podpisany został aneks do umowy o dofinansowanie, który dotyczy m. in.:
- rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu polegającego na dodaniu nowego zadania obejmującego zakup 6 szt. dodatkowych jednostek sprzętowych,
- wydłużenia okresu kwalifikowalności wydatków do 31 lipca 2019 r.
W 2018 r. dostarczono 216 szt. jednostek sprzętowych, w tym 50 samochodów, tj.:
- 16 szt. samochodów z drabiną mechaniczną (SD 30),
- 22 szt. samochodów z drabiną mechaniczną (SD 37, SD 40),
- 12 szt. samochodów z podnośnikiem hydraulicznym (SHD 23),
- 12 szt. agregatów prądotwórczych przewoźnych o mocy min. 40 kVA na przyczepie,
- 6 szt. agregatów prądotwórczych przewoźnych o mocy min. 100 kVA na przyczepie,
- 20 szt. quadów z lawetą,
- 5 szt. przyczep do przewozu sprzętu i wyposażenia,
- 50 szt. zestawów sprzętu do pracy ręcznej na linii brzegowej,
- 10 szt. myjek wysokociśnieniowych z podgrzewaczem wody i osprzętem,
- 10 szt. myjek niskociśnieniowych z podgrzewaczem wody i osprzętem,
- 5 szt. namiotów z ogrzewaniem i wyposażeniem,
- 10 szt. namiotów gospodarczych, magazynowych z oświetleniem,
- 5 szt. agregatów prądotwórczych przewoźnych z osprzętem o mocy min. 5 KW,
- 5 szt. pomp perystaltycznych z osprzętem,
- 10 szt. zbiorników (przenośnych) o pojemności wodnej 10 - 15 m3 z osprzętem,
- 18 szt. wyposażenia szkół i ośrodków w sprzęt dydaktyczny.
Wartość dostaw w 2018 r. wyniosła 132 649 136,10 PLN.
Na II kw. 2019 r. planowane jest zakończenie rzeczowe realizacji projektu, a na III kw. 2019 r. rozliczenie finansowe.
Beneficjent informuje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych.
Instytucja Zarządzająca PO IiŚ opracowała i udostępniła narzędzie informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.
W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy:
– wysłać wiadomość na adres e-mail: , lub – skorzystać z formularza.
Beneficjent zobowiązuje się zaniechać podejmowania działań odwetowych wobec swoich pracowników, wykonawców, jak również innych osób powiązanych z realizowanym projektem, które skorzystały z ww. mechanizmu i w dobrej wierze przekazały informację o możliwości wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.
Klawisze Dostępności
- Przejdź do treści strony:
- Alt i 1
- Mapa Witryny:
- Alt i 2
- Wersja tekstowa:
- Alt i 3
- Wersja kontrastowa:
- Alt i 4
- Wyszukiwarka:
- prawy Alt i W
Zamiast klawisza Alt możesz użyć H